Антикорупційна діяльність

Декларування: для кого відтерміновано обов’язок подачі декларацій?

12 жовтня 2023 року набрав чинності Закон України № 3384-ІХ, яким відновлено електронне декларування та функції НАЗК. Для певних категорій декларантів обов’язок подання декларацій відтерміновано – їм потрібно буде це зробити не пізніше 90 днів після зміни умов, які надають право на відтермінування.

Так, обов’язок подання декларацій відтерміновано для декларантів з числа більшості військовослужбовців (крім деяких категорій), осіб, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, які перебувають на лікуванні внаслідок поранення, які є полоненими, інтернованими тощо.

Відтермінування також стосується членів сімей зазначених осіб.

Змінами умов, за яких відтермінування припиняється, є завершення воєнного стану, звільнення зі служби, виїзд з окупованих територій, зони активних бойових дій тощо.

Проте в Законі є винятки!

Декларації все ж доведеться подати декларантам, які проходять військову службу на посадах міністрів, керівників ЦОВВ, місцевих органів виконавчої влади, їх заступників, на інших посадах в апаратах міністерств, інших ЦОВВ, місцевих органів виконавчої влади, органів системи правосуддя або які відряджені на такі посади, в ТЦК та СП, які входять до складу ВЛК, ЛЛК, здійснюють (беруть участь у здійсненні) закупівлі, укладання договорів, контроль за якістю товарів, робіт, послуг оборонного призначення або відряджені на такі посади.

Тим службовцям, які все ж зобов’язані подати свої декларації, радимо зробити це вчасно та без помилок. У цьому вам допоможе інформація на сайті та у соціальних мережах на офіційних сторінках НАЗК у Телеграм та Фейсбук.

Нагадаємо, що роз’яснення стосовно декларування розміщені у Базі знань НАЗК. Отримати додаткову консультацію можна, звернувшись до уповноваженого підрозділу (особи) з питань запобігання та виявлення корупції, утвореного (визначеної) відповідно до ст. 13-1 Закону (в установі, де Ви працюєте, або органі, до сфери управління/підпорядкування якого належить установа), а також направивши офіційного листа на електронну пошту info@nazk.gov.ua або за телефоном контакт-центру (044) 200-06-94. Відповіді на найпоширеніші технічні питання роботи з Реєстром декларацій розміщені за посиланням.

Відновлено спеціальні перевірки: що змінилося?

Спеціальні перевірки здійснюються для забезпечення несумісності корупційних практик та публічної служби і, як наслідок, недопуску до посад осіб, які мають активи, що не підтверджені законними доходами, які подали недостовірні документи для призначення, співпрацюють із ворогом тощо. Для керівників всіх рівнів та платників податків важливим є недопущення недоброчесних осіб до посад для того, щоб не розслідувати результати їх роботи та звільняти.

З березня 2022 року спецперевірки були зупинені. Одночасно з набранням чинності Законом про відновлення декларування 12 жовтня 2023 року їх відновлено.

Відтепер:

  • особи, призначені на посади у період дії воєнного стану, для проведення спеціальної перевірки мають подати усі необхідні документи не пізніше 31 січня 2024 року (рекомендуємо не зволікати з їх здійсненням, адже у разі її непроведення у цей строк особа підлягає звільненню з посади);
  • особи, призначені на посади у період дії воєнного стану, у разі виконання ними завдань в інтересах національної безпеки і оборони України, безпосередньої участі у бойових діях чи перебування в районі воєнних дій, повинні подати декларацію і необхідні документи протягом 90 календарних днів з дня припинення обставин, визначених ч. 7 ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»;
  • щодо осіб, яких було призначено у період дії воєнного стану та звільнено до набрання чинності Законом, спеціальна перевірка не проводиться.

Спецперевірки осіб, призначених у період дії воєнного стану (якщо такі перевірки не проводилися), здійснюються, починаючи з 12 жовтня 2023 року, в залежності від наявності декларації особи в Реєстрі та відповідних документів. Граничним строком проведення спецперевірки є 1 березня 2024 року.

Зауважимо, що спеціальна перевірка здійснюється НАЗК для з’ясування достовірності відомостей, зазначених особою у декларації за минулий рік. Минулим вважається рік, що передував даті надання особою згоди на проведення такої перевірки. Наприклад, якщо згоду на проведення спецперевірки надано 30 грудня 2023, то перевірці підлягає декларація за 2022 рік. Якщо ж згоду на проведення спецперевірки особа надала 4 січня 2024 – перевірятиметься декларація за 2023 рік.

Звертаємо увагу на те, що особа, яка подає документи, необхідні для проведення спеціальної перевірки у період з 1 по 31 січня 2024 року, повинна подати також декларацію за 2023 рік.

Особи, які вчасно не подадуть декларацію та інші документи для проведення спеціальної перевірки або не пройдуть цю перевірку, підлягають звільненню з посади протягом трьох робочих днів з дня виникнення таких обставин.

Слід врахувати, що спеціальна перевірка проводиться стосовно претендентів на посаду, що передбачає відповідальне або особливо відповідальне становище та посаду з підвищеним корупційним ризиком. Перелік таких осіб визначено в ст. 56 ЗУ “Про запобігання корупції”.

Згода на проведення спеціальної перевірки подається разом із заявою на призначення. Не пізніше наступного робочого дня після її одержання установа, на посаду в якій особа претендує, має надіслати до компетентних органів запит про перевірку відомостей за формою, визначеною Порядком проведення спецперевірки.

Зазначеним Порядком також передбачені нові вимоги щодо автобіографії та даних паспорту, які необхідно надати разом зі згодою на проведення перевірки.

Рішення про призначення або про відмову у призначенні на посаду ухвалюється лише після проведення спеціальної перевірки.

Подавайте свої декларації вчасно та без помилок. Слідкуйте за новинами на сайті та у соціальних мережах на офіційних сторінках НАЗК у Телеграм та Фейсбук.

Нагадуємо, що роз’яснення стосовно декларування розміщені у Базі знань НАЗК. Отримати додаткову консультацію можна, звернувшись до уповноваженого підрозділу (особи) з питань запобігання та виявлення корупції, утвореного (визначеної) відповідно до ст. 13-1 Закону (в установі, де Ви працюєте, або органі, до сфери управління/підпорядкування якого належить установа), а також направивши офіційного листа на електронну пошту info@nazk.gov.ua або за телефоном контакт-центру (044) 200-06-94. Відповіді на найпоширеніші технічні питання роботи з Реєстром декларацій розміщені за посиланням.

Відновлення е-декларування: як вилучити декларацію з відкритого доступу?

Відновити декларування та врахувати безпекові аспекти – головний запит суспільства, який держава має забезпечити для громадян.

НАЗК розробило Порядок вилучення з відкритого доступу декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, а сьогодні, 17 жовтня 2023 року, він набрав чинності. Це означає, що після відкриття Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі – Реєстр) 10 грудня цього року суспільство не побачить декларації деяких категорій декларантів.

Чиї декларації підлягають вилученню з Реєстру?

  1. військовослужбовців (крім, зазначених у п.п. 1-4 ч. 7 ст. 45 Закону);
  2. поліцейських поліції особливого призначення, які під час дії воєнного стану залучені до ведення бойових дій у порядку, визначеному ст. 24 Закону України «Про Національну поліцію» (крім, зазначених у п.п. 1-5 ч. 7 ст. 45 Закону);
  3. осіб, які належать до кадрового складу розвідувальних органів України та/або займають посади, перебування на яких пов’язане з державною таємницею у зв’язку з безпосереднім здійсненням такими особами оперативно-розшукової, контррозвідувальної, розвідувальної діяльності, а також осіб, які претендують на зайняття таких посад, та осіб, які припинили діяльність;
  4. суб’єктів декларування, які для виконання службових повноважень на постійній основі перебувають на територіях, на яких ведуться активні бойові дії;
  5. суб’єктів декларування, які перебувають на тимчасово окупованих територіях;
  6. суб’єктів декларування, які беруть участь в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки у складі національних контингентів або національного персоналу в інших країнах;
  7. полонених, інтернованих;
  8. суб’єктів декларування, які внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов’язаного з виконанням службових повноважень чи військової служби перебувають на лікуванні та/або реабілітації;
  9. суб’єктів декларування, які є членами сім’ї зазначених вище осіб.

Буде вилучено з відкритого доступу всі наявні у Реєстрі документи, подані вищезазначеними особами, а саме: декларації та повідомлення про суттєві зміни у майновому стані, подані за всі періоди.

Хто може бути ініціатором вилучення декларації?

1) керівники державних органів (заступники керівників), у тому числі ті, що ведуть облік суб’єктів декларування, зазначених у ч.ч. 7-14 ст. 45 Закону:

– стосовно суб’єктів декларування, які працюють (проходять службу) в цих органах;
– стосовно суб’єктів декларування, які працюють на підприємствах, що належать до сфери їх управління (юридичні особи публічного права);
– стосовно суб’єктів декларування, які відряджені до цих органів;
– стосовно суб’єктів декларування, які звільнені (завершили службу), і цей орган є останнім місцем роботи (несення служби), пов’язаним із обов’язком подати декларацію;

2) сільський, селищний, міський голова або секретар сільської, селищної, міської ради, голова (заступник голови) районної у місті ради, районної, обласної ради:

– стосовно суб’єктів декларування, які працюють (проходять службу) в цих органах, а також виконують повноваження депутатів місцевих ради;
– стосовно суб’єктів декларування, які працюють на підприємствах, що
належать до сфери їх управління (юридичні особи публічного права);
– стосовно суб’єктів декларування, які відряджені до цих органів;
– стосовно суб’єктів декларування, які звільнені (завершили службу), припинили повноваження депутатів місцевих рад і цей орган – останнє місце роботи (несення служби, виконання повноважень), пов’язане із обов’язком подати декларацію;

3) керівники (заступники керівників) розвідувальних органів:

– стосовно суб’єктів декларування, зазначених у ч.ч. 7-14 ст. 45 Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон), на яких поширюється ст. 52-1 Закону;
– стосовно суб’єктів декларування, які відряджені до цих органів.

Як підготувати подання на вилучення декларації?

  1. форма подання визначена Порядком вилучення декларації з публічного доступу;
  2. достовірність даних, вказаних у поданні, забезпечує особа, яка підписала подання. У поданні підставою вилучення є частина статті 45 Закону;
  3. подання і додаток до нього підписує керівник (заступник керівника) державного органу (центрального апарату);
  4. якщо подання підписав заступник керівника органу, до подання необхідно додати наказ про уповноваження такого заступника на підписання та направлення подань;
  5. подання і додаток до нього скріплюється печаткою;
  6. подання подається у письмовій формі (не таємно), а додаток до подання додатково надається на електронному носії у машинозчитувальному форматі (csv, xls, xlsx, json), на флеш-носії або CD диску.

У які строки подання має бути направлене?

НАЗК рекомендує направити подання протягом 30 днів з дня набрання чинності Законом, проте загалом це можна зробити протягом дії воєнного стану.

Декларації осіб, стосовно яких не буде направлено таке подання, будуть відкриті 10 грудня цього року, але можуть бути вилученні з відкритого доступу пізніше за поданням керівника.

Які подання не розглядатимуться?

  1. якщо подання не відповідає формі, наведеній у додатку до Порядку вилучення декларації з публічного доступу;
  2. якщо подання або додаток до нього не підписано чи не скріплено печаткою органу (військового формування) або підписано особою, яка не мала права його підписувати;
  3. якщо додаток до подання у машинозчитуваному форматі на електронному носієві інформації не надано або пошкоджено.

НАЗК упродовж 3 робочих днів з дня, наступного за днем надходження подання, письмово повідомлятиме про залишення подання без розгляду, а також у випадках, якщо особу, вказану у поданні, не ідентифіковано.

Подання може бути надіслано повторно.

Увага! Індивідуальні звернення субʼєктів декларування з проханням вилучити їх декларацію з відкритого доступу НАЗК не будуть задоволені!

Звільнені суб’єкти декларування, а також суб’єкти декларування, які припинили виконання повноважень чи несення служби, з питання ініціювання питання про вилучення їх декларацій з відкритого доступу мають письмово звернутись до керівників органів, у яких в них востаннє виник обов’язок декларуватись.

Нагадуємо, що роз’яснення стосовно декларування розміщені у Базі знань НАЗК. Отримати додаткову консультацію можна, звернувшись до уповноваженого підрозділу (особи) з питань запобігання та виявлення корупції, утвореного (визначеного) відповідно до ст. 13-1 Закону (в установі, де Ви працюєте, або органі, до сфери управління/підпорядкування якого належить установа), а також направивши офіційного листа на електронну пошту info@nazk.gov.ua або за телефоном контакт-центру (044) 200-06-94. Відповіді на найпоширеніші технічні питання роботи з Реєстром декларацій розміщені за посиланням.

Декларування посадових осіб юридичних осіб публічного права. Хто за новим Законом повинен подавати декларації?

Закон про відновлення декларування, який набрав чинності 12 жовтня 2023 року, суттєво зменшив (приблизно на 50 тисяч) кількість декларантів у державних та комунальних підприємствах, закладах, установах, організаціях – юридичних особах публічного права (далі – ЮОПП).

Відтак до декларантів із числа посадових осіб ЮОПП належать:

  • голови та члени наглядової ради, ради директорів, виконавчого органу, комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії);
  • ліквідатор;
  • керівник, заступник керівника;
  • головний бухгалтер;
  • корпоративний секретар;
  • особа, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу та її заступники;
  • члени іншого органу управління (крім консультативного).

Тобто декларантами у ЮОПП залишилися лише топпосадовці.

Всі інші керівники нижчого за ієрархією рівня (структурних підрозділів) та інші працівники ЮОПП, які мають повноваження здійснювати організаційно-розпорядчі чи адміністративно-господарські функції, зокрема, керівники підрозділів закупівель, більше не повинні подавати декларації будь-якого виду (у т. ч. декларації при звільненні та щорічні декларації за 2021, 2022, 2023 роки).

Якщо ж працівник ЮОПП є декларантом за іншою посадою/статусом, визначеним у ст. 3 Закону (наприклад є депутатом місцевої ради), то він зобов’язаний подати всі передбачені Законом декларації.

Декларації, які під час дії воєнного стану були добровільно подані особами, які з 12 жовтня 2023 року більше не є суб’єктами декларування, зберігаються у Реєстрі декларацій упродовж п’яти років.

Проте остання подана такою особою декларація зберігатиметься безстроково. Видалення таких декларації до спливу 5-річного строку не передбачено чинним законодавством.

Нагадуємо, що роз’яснення стосовно декларування розміщені у Базі знань НАЗК. Отримати додаткову консультацію можна, звернувшись до уповноваженого підрозділу (особи) з питань запобігання та виявлення корупції, утвореного (визначеного) відповідно до ст. 13-1 Закону (в установі, де Ви працюєте, або органі, до сфери управління/підпорядкування якого належить установа), а також направивши офіційного листа на електронну пошту info@nazk.gov.ua або за телефоном контакт-центру (044) 200-06-94.

Відповіді на найпоширеніші технічні питання роботи з Реєстром декларацій розміщені за посиланням.

11 жовтня, в газеті "Голос України" було офіційно опубліковано Закон № 3384-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану».
Документ набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім підпункту 9 пункту 1 розділу I, який набирає чинності через один рік з дня опублікування Закону.
Нагадаємо, Президент підписав законодавчий акт 10 жовтня (детальніше).
Національне агентство з питань запобігання корупції повідомило, що протягом місяця з дня набрання чинності Законом має забезпечити приведення своїх нормативно-правових актів у відповідність до нових норм, у тому числі в частині відбору декларацій для проведення їх повної перевірки та порядку проведення таких перевірок.
В Агентстві поінформували, що кампанія декларування за 2021 - 2022 роки триватиме до 31 січня 2024 року. До зазначеної дати декларанти мають подати декларації за відповідні звітні періоди у 2021 - 2022 роках, у тому числі для проведення спецперевірок, крім тих осіб, які подали їх добровільно раніше.
Крім того, ті особи, які під час дії воєнного стану до набрання чинності Законом вже подали декларації за 2021 - 2022роки, мають право подати виправлені декларації за ці періоди. Для цього протягом 14 днів з дня набрання чинності Законом їм необхідно буде письмово в довільній формі звернутися до НАЗК з проханням забезпечити можливість подати виправлену декларацію. Після чого зазначені суб'єкти декларування зможуть один раз упродовж 30 календарних днів (з дня відкриття доступу) подати виправлені декларації за ці періоди. Про надання такої можливості декларантам буде повідомлено в їх персональні електронні кабінети у Реєстрі декларацій, без направлення офіційного листа.
У НАЗК звернули увагу, що з відновленням декларування запускаються і механізми фінансового контролю. Подані декларації пройдуть логічний та арифметичний контроль для визначення показника рейтингу ризику. Декларації з найвищим показником рейтингу ризику будуть відібрані для проведення повної перевірки.

Закон України "Про внесення змін до деяких законів України про призначення порядку подання декларацій осоіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану".pdf

НАЗК підтримує вето Президента України на закон про відновлення декларування та закликає накласти вето на закон про видалення даних осіб, засуджених за корупцію

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) підтримує вето Президента України щодо закону про відновлення декларування (№ 9534). Агентство наголошує, що відкриття реєстру декларацій публічних службовців має відбутися з урахуванням безпекових питань, пов’язаних з можливими загрозами для військовослужбовців та їхніх родин, а також для осіб, які перебувають на тимчасово окупованих ворогом територіях. Лише в окупованих Маріуполі, Бердянську, Генічеську, Мелітополі зареєстровано понад 17 000 декларантів (без врахування членів їхніх сімей).

НАЗК також закликає накласти вето на закон «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та інших законів України щодо удосконалення порядку притягнення до відповідальності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» (№9587-д). НАЗК пропонує не вносити зміни до ст. 59 Закону України «Про запобігання корупції». Ці зміни приховують дані Єдиного реєстру осіб, які вчинили корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення, від суспільства. Зокрема, вони передбачають видалення відомостей про понад 10 000 осіб, засуджених за вчинення корупційних злочинів. Це дозволить таким особам брати участь в закупівлях, що загрожує доброчесності відновлення України та забезпечення потреб ЗСУ, а також потрапляти на державні посади і посади суддів. Детальніше про ці загрози –тут.

Нагадаємо, тексти обох законів, підписаних Головою Верховної Ради України, з’явилися на сайті Парламенту вранці 12 вересня. Президент одразу ж оприлюднив свою заяву щодо вето на Закон 9534.

✍🏻НАЗК готується до відновлення декларування, а ви маєте час підготуватися до правильного заповнення декларації.
Якщо ви є членом об’єднань, організацій, їх керівних, ревізійних чи наглядових органів, то зверніть увагу на рекомендації заповнення 16 розділу декларації.
Отже, членство в яких об’єднаннях чи організаціях та їх органах слід відображати в декларації?
1️⃣громадські організації та спілки, які мають статус юрособи;
2️⃣громадські організації роботодавців та їх об’єднання, на які поширюється дія Закону України “Про організації роботодавців, їх об’єднання, права і гарантії їх діяльності”;
3️⃣благодійні організації;
4️⃣некомерційні об’єднання, що здійснюють професійну діяльність на певному ринку чи у певній сфері (недержавні пенсійні фонди, кредитні спілки, саморегулівні об’єднання професійних учасників ринку цінних паперів та фондового ринку тощо);
5️⃣об’єднання фізичних осіб, які здійснюють професійну діяльність (Національна асоціація адвокатів України, Нотаріальна палата України, Асоціація приватних виконавців України, Аудиторська палата України тощо)
Водночас, в декларації не потрібно зазначати членство (членство в органах) у:
політичних партіях;
релігійних організаціях;
профспілках;
ОСББ;
асоціаціях органів місцевого самоврядування та їхніх добровільних об’єднань;
об’єднаннях юридичних осіб приватного права, які не є громадськими об’єднаннями;
органах суддівського, прокурорського самоврядування.
Також не потрібно зазначати членство (членство в органах) в об’єднаннях, організаціях членів ваших сімей.
З роз’яснень до цього розділу декларації ви також дізнаєтесь:
👉Чи потрібно зазначати інформацію, якщо станом на кінець звітного періоду суб’єкт декларування не є членом громадського об’єднання, його органу? https://wiki.nazk.gov.ua/?sl=4657
👉Чи необхідно зазначати інформацію про членство в громадському об’єднанні, його органі, якщо суб’єкт декларування не є його членом, але є засновником? https://wiki.nazk.gov.ua/?sl=4659
👉Чи потрібно особам, уповноваженим на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, відображати відомості про входження до інших державних органів (за посадою)? https://wiki.nazk.gov.ua/?sl=4663
Детальніше про це – у нашій відеоінструкції.
Відповіді на інші питання можна знайти також у Базі знань НАЗК: https://wiki.nazk.gov.ua/category/deklaruvannya/

До Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) часто звертаються за роз’ясненнями щодо того, чи є ознаки конфлікту інтересів у керівників комунальних та державних підприємств, установ, організацій під час нарахування собі стимулюючої виплати, якщо розмір такої виплати погоджений з профспілкою, комісією з трудових спорів, трудовим колективом.

Погодження стимулюючих виплат керівникам з такими суб’єктами (організаціями, комісіями) не свідчить про те, що конфлікту інтересів немає, навіть якщо погодження закріплене в нормативно-правових актах (НПА) та/або організаційно-розпорядчих документах та/або колективному договорі.

Це пов’язано з тим, що подібне погодження не усуває дискрецію керівника в частині встановлення собі іншого, аніж погоджений, розміру стимулюючих виплат (премій, надбавок тощо).

Водночас конфлікту інтересів не буде, якщо керівник приймає рішення щодо виплати собі стимулюючих виплат за погодженням із суб’єктом призначення/керівником вищого рівня. Зазвичай така процедура передбачена окремими НПА, що визначають порядок встановлення стимулюючих виплат.

В іншому випадку конфлікт інтересів має бути врегульованим в передбаченому законом порядку.

З конкретними ситуаціями щодо наявності/відсутності конфлікту інтересів у керівника, який приймає рішення про встановлення собі стимулюючих виплат, можна ознайомитись у Роз’ясненні.

Роз'яснення щодо наявності/відсутності конфлікту інтересів під час реалізації повноважень з окремих питань оплати праці.pdf

11 травня 2023 року в обласній державній адміністрації пройшло обговорення проекту Антикорупційної програми Івано-Франківської обласної адміністрації на 2023-2025 роки. Прийняття програми відбувається відповідно до статті 19 Закону України «Про запобігання корупції», статей 2, 6, 41 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», Методології управління корупційними ризиками, затвердженої наказом Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.12.2021 № 830/21 з метою розроблення та впровадження інструментів доброчесності у облдержадміністрації.

Антикорупційна програма – комплексний антикорупційний документ стратегічного типу, що визначає процес управління корупційними ризиками з урахуванням ідентифікованих в організації корупційних ризиків та державної антикорупційної політики.

Антикорупційна програма 2023-2025.doc

Памятка для викривачав, осіб які вносять повідомлення про можливі факти корупційних або повязаних з корупцією правопорушень.doc

Порядок розгляду повідомлень про корупцію

Про затвердження Положення про уповноважену особу з питань запобігання та виявлення корупції в райдержадміністрації

Про затвердження Порядку організації в районній державній адміністрації роботи з повідомленнями про корупцію, внесеними викривачами

Відкриття валютного рахунку : роз'яснення

Пам’ятка суб’єкта декларування

ПЛАН роботи уповноваженої особи з питань запобігання та виявлення корупціїна 2020 рік

Інформація про стан виконання заходів обласної Антикорупційної програми на 2017-2020 роки за 2020 рік

Інформація про стан виконання Коломийською районною державною адміністрацією заходів Антикорупційної програми Івано-Франківської обласної державної адміністрації на 2020-2021 роки, за 2020 рік

Новини

Поділитися: