Незважаючи на те, що сьогодні зранку злочинці знову оголили зброю проти мирного населення, незважаючи на жахливий напад на інкасаторів у Харкові та інші злочини, я можу сказати, що на сьогоднішній день нам є чому радіти.
Минулої суботи я разом з Главою Уряду, з Міністром, з іншими причетними до створення Національної патрульної поліції з величезним задоволенням брав участь у презентації цього нашого елітного підрозділу.
Ви знаєте, цей тиждень скрізь: в сюжетах телебачення — і я дякую за це журналістам, — в соціальних мережах, на Youtube, був наповнений позитивними повідомленнями про якесь диво. Всі сприймали абсолютно практичні, і розумні, і нібито такі буденні речі, як диво. Подивіться: он там зупинилися патрульні поліцейські і взяли на буксир машину, що заглухнула, там зупинилися, щоб допомогти дівчині змінити колесо, там одягли наручники на генерала — і це диво для всіх. І далі відбуваються речі, які призвели до фантастичного, до дуже стрімкого зростання довіри до поліцейських.
Єдине, що був певний сум, коли відбулися перші зіткнення нових поліцейських з міліцією. Навіть не зіткнення — конфлікт. Коли не відпустили корупціонера і коли намагалися відпустити міліцію. І це яскраво продемонструвало, що зараз з’явилися у суспільстві, у Національній поліції і міліції два світогляди, кардинальна різниця і відмінність, яка дуже ефективно демонструє, в чому є сутність реформ у Міністерстві внутрішніх справ.
Я щиро дякую за успішний старт цього проекту Уряду, міністру внутрішніх справ Авакову і Еці Згуладзе, я щиро дякую Олександру Фацевичу.
Ми дуже довго обговорювали з Арсеном Борисовичем під час нагородження Фацевича, як-то воно буде. І я думаю, що перший тиждень показав, що вибір зроблений правильно.
Я дуже дякую всім цим чудовим хлопцям та дівчатам, які вселяють віру і надію всім українцям в невідворотність змін, в те, що насправді можемо, коли захочемо.
І благаю, щоб цю віру і довіру народу національна поліція берегла як зіницю ока. В цьому є запорука успішності наших реформ.
А знаєте, що ще мені сподобалося і що є дуже хорошим індикатором правильності курсу реформ і ефективності створення Національної патрульної поліції у Києві? Позавчора в Одесі я проводив нараду, де були всі силовики, яка була присвячена боротьбі з корупцією, забезпеченню безпеки держави, протидії терористичним атакам. І до мене в чергу вишикувалися глави обласних адміністрацій з наполегливим проханням прискорити появу патрульної поліції у їхніх областях. Подивіться, як колись у радянські часи, як за якимось дефіцитним товаром, вишикувалися у чергу і вимагають щось зробити для того, щоб прискорити. Я думаю, що це дуже добре.
З одного боку, насправді хочеться, дорогі мої, щоб ми якнайшвидше розповсюдили цей позитивний досвід по всій Україні. Але з іншого боку, не дай Боже в гонитві за швидкістю реформи втратити в якості патрульних поліцейських, втратити через прискорення у вишколі, порушити технологію добору для патрульної поліції і тим самим підірвати довіру до неї.
І мова йде не лише про гроші, які треба інвестувати у створення нових підрозділів патрульної поліції, мова йде саме про довіру. Бо такою як зараз є патрульна поліція у Києві, має стати і вся наша поліція в рамках в рамках глобального реформування всієї системи Міністерства внутрішніх справ і всієї системи всіх правоохоронних органів України.
Я вибачаюся, я зараз, можливо, скажу певну провокативну річ. Місяць тому я прямо сказав, що на посаді керівника Національної поліції бачу Еку Згуладзе. Вона дуже сварилася тоді на мене і свариться зараз. Але мені надзвичайно приємно, що цю мою думку поділяє Глава, і цю мою думку поділяє Міністр внутрішніх справ, і я думаю, все суспільство. Єдине, що залишилося, це переконати саму Катерину.
Але подивіться, як змінилося суспільство. Ще може два роки тому за кандидатуру на посаду голови патрульної поліції несли б валізи, кандидат би ліктями розштовхував всіх, щоб прорватися. Тут місяць ми вмовляємо, і я не втрачаю оптимізму, що ми домовимося.
Я вітаю саме такі відповідальні підходи до кадрової політики, мені це дуже подобається. Я впевнений, що саме вона, Катерина, достойна цього, і ми зможемо досягти стратегічної мети — створення нової системи правоохоронних органів, яка має забезпечити такі цінності цивілізованого суспільства, як безумовне дотримання прав людини, верховенство закону і ефективне функціонування інституцій держави на благо громадян.
Так, Міністерство внутрішніх справ зараз є найбільш численним і багатогалузевим правоохоронним органом — з найтіснішими зв’язками з населенням. І сьогодні, може, дільничний інспектор часто значно більшою мірою уособлює владу в очах пересічного громадянина, ніж Президент, Прем’єр-Міністр і Голова Верховної Ради разом узяті. Як зустріли людину, як провели, наскільки швидко і якісно надали послугу чи зажадали або вимагали хабаря чи ні. І сукупно по вашій роботі насправді будуть судити, чи є не лише реформи у системі Міністерства внутрішніх справ і правоохоронних органах, а чи є загалом реформи в державі чи немає.
Я регулярно цікавлюся опитуваннями громадської думки, рівнем довіри людей до державних інститутів. За рік у нас колосально виросло позитивне ставлення до Збройних Сил: армії довіряють як Церкві. Хочеться, щоб наступний рік виявився в цьому сенсі переламним для МВС. Щоб яскравим індикатором змін стало стрімке формування позитивного ставлення людей до нової поліції. Так само як формувався позитивний образ Національної гвардії.
Ключовим моментом реформування має стати європейський рівень обслуговування населення, думкою якого насамперед необхідно керуватися при оцінці діяльності МВС. Свою роль тут мають відіграти механізми демократичного цивільного контролю правоохоронної діяльності, дієва співпраця з громадянськими інститутами суспільства, здорове сприйняття їх конструктивної критики, повага і здатність та бажання чути голос кожного пересічного громадянина.
В остаточному підсумку Міністерство вбачається цивільним відомством, що координуватиме на новітніх управлінських засадах державну політику з протидії злочинності та забезпечення громадської безпеки. У складі Міністерства функціонуватимуть Національна поліція, Держслужби з надзвичайних ситуацій, Державна міграційна служба, Державна прикордонна служба, Національна гвардія.
І саме така структура МВС забезпечить найбільшу ефективність і водночас прозорість її діяльності, мінімізацію корупційних ризиків.
На цьому якісному аспекті реформування хочу наголосити особливо — мають бути особливо надійними внутрішні антикорупційні механізми, система внутрішньої безпеки та самоочищення системи.
Лише за таких підходів Міністерство внутрішніх справ зможе протистояти корупції в суспільстві, державних інститутах і вивести роботу з боротьби із корупцією на абсолютно новий рівень, якого сьогодні чекає від нас суспільство. Адже нині боротьба з корупцією здебільшого зводиться до пошуку і затримання виконавців. Помпезно, часто під камери, але виконавців. А організатори корупційних схем залишаються в тіні, поза увагою. Я прошу переламати цю ситуацію, бо відповідати за корупційні дії мають насамперед організатори й замовники — попри політичну приналежність, попри займані посади.
І не треба нам звітувати про кількість порушених кримінальних справ. Звіт має відбуватися за кількістю вироків суду, і за кількістю запроторених за ґрати злочинців.
Корупційні чинники надто дорого обходяться суспільству — і не тільки створенням некомфортної атмосфери навколо окремої людини, коли вона намагається, ризикуючи всім, започаткувати бізнес. Вони дорого вартують міжнародному авторитету України, бо на сьогоднішній день ключової оцінкою ефективності наших реформ стає ефективність боротьби з корупцією. Обертаються мільярдними втратами з бюджету, що позначається на рівні життя громадян, — у першу чергу тих громадян, які є найменш захищеними верствами населення.
Я просив би забезпечити адекватний захист бюджетної сфери, бюджетоутворюючих галузей економіки від злочинних посягань. А враховуючи поширеність механізмів виведення коштів за межі держави, — перекрити транснаціональні канали економічної та загальнокримінальної злочинності.
Але мені приємно, констатувати те, що міліція зараз здатна демонструвати готовність до самоочищення, звільнення від перевертнів. У той же час системної роботи з руйнування корупційних механізмів у діяльності міліції, виявлення та знешкодження стійких зв’язків злочинних угруповань з міліцією поки що абсолютно недостатньо. І нам треба відмовитися від спроб хаотичними, не рідко випадковими затриманнями рядових «хабарників-невдах» прикрити відсутність дійсною цілеспрямованої роботи з боротьби з системною корупцією, яка налагоджується лише зараз.
Шановні пані та панове!
Формування криміногенної ситуації у поточному році, в першу чергу, обумовлено протиправними діями незаконних терористичних формувань у Донецькій та Луганській областях, витоком у незаконний обіг значної кількості вогнепальної зброї, вибухівки та боєприпасів, активізацією осіб, які схильні до вчинення протиправних правопорушень.
Крім цього, суттєво зріс рівень диверсійної та терористичної загрози у регіонах за межами зони проведення антитерористичної операції.
Кримінал користується тим, що значна частина сил і ресурсів правоохоронних органів сконцентрована на боротьбі з різноплановими виявами та наслідками російської гібридної війни проти України. Тому і спостерігається стрімке збільшення окремих видів тяжких та особливо тяжких злочинів проти життя і здоров’я громадян. При цьому твердження, ніби їх збільшення відбулося переважно у Донецькій та Луганській областях, нажаль є помилковим.
Наприклад, окрім Донецької області, де кількість умисних убивств з об’єктивних причин російської агресії збільшилась утричі, зростання відповідного показника мало місце також у Чернівецькій області — удвічі, Миколаївській — у 1,8 рази, Житомирській — в півтора рази.
Значно зросла кількість вчинених крадіжок — на 15% в цілому. Це притаманно майже всім областям, але найбільший сплеск цього виду злочину відбувся у Київській області та Івано-Франківській областях — майже удвічі. Приблизно таке ж зростання на Чернігівщині та Львівщині.
От, до речі, випадок із життя. На нараді у Львові 2 липня я ставив завдання протягом тижня розробити і протягом двох тижнів реалізувати узгоджені з іншими відомствами кроки із припинення незаконного видобутку та вивезення бурштину. Замість того отримав днями інформацію про те, як із службового приміщення органу внутрішніх справ викрали 27 кг бурштину, раніше вилученого у злочинців. Називається, говорили-балакали, сіли та заплакали. Плакати ніхто не збирається. І ми провели консультації з Арсеном Борисовичем, з керівниками інших силових відомств. Терміни не зсуваються і операції із затримання злочинців, які забезпечують фінансування кримінального світу кримінальним видобутком бурштину, будуть завершені на наступному тижні.
Росте кількість розбійних нападів. Найбільше зростання цього показника мало місце у Тернопільській області — у Тернополі, на Заході України, — в 2,6 рази.
Відповідна тенденція характерна і для злочинів, пов’язаних із незаконним заволодінням транспортними засобами. Їх кількість збільшилась на 15%, і найбільше зростання відбулося у Рівненській області — у 2,6 рази, на Херсонщині — у 2,2 рази, в Чернігівській та Хмельницькій областях — удвічі.
Шановне зібрання! Високодостойне товариство!
Як Президент запевняю, що на державному рівні є розуміння всіх труднощів, всіх ризиків вашої професії, загрози для життя і здоров’я. Тому обов’язок держави — гарантувати соціальний і правовий захист вам і вашим родинам навіть за найскладніших умов. Ці питання, як і питання оплати праці, мають вирішуватись і будуть вирішуватися на законодавчому рівні одночасно з найбільш значущими аспектами реформування. Запевняю вас у своєму цілковитому розумінні і підтримці. Впевнений, що разом з вами ми побудуємо ефективну, процвітаючу країну, вільну від корупції, де громадяни будуть пишатися високим званням — вони і зараз пишаються — громадянина України.
Дякую чесним міліціонерам. Дякую патрульним поліцейським. Дякую вам.
Слава Україні!