Методичні рекомендації щодо організації діяльності центрів національно-патріотичного виховання

19.02.2024

Міністерство освіти і науки України затвердило методичні рекомендації щодо організації діяльності центрів національно-патріотичного виховання. Документ також містить орієнтовний план заходів для впровадження Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри “Сокіл” (“Джура”) у закладах освіти.

Відповідний наказ оприлюднили на офіційному сайті МОН.

Ознайомитися з повним текстом документа всі охочі можуть нижче або за посиланням.

Відповідно до Закону України “Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності”, до закладів сфери утвердження української національної та громадянської ідентичності належать:

  • заклади освіти;
  • заклади культури;
  • молодіжні центри;
  • інші заклади, які здійснювали діяльність з національно-патріотичного виховання, військово-патріотичного виховання та/або громадянської освіти.

Крім того, виходячи зі змісту закону №2834-ІХ, суть роботи національно-патріотичного спрямування з учнівською молоддю полягає у вихованні всесторонньо розвиненої особистості, здатної творчо мислити, творити в духовній і матеріальній сферах, а також самостійно й колективно виконувати поставлені завдання та адекватно реагувати на виклики XXI сторіччя.

Для досягнення цієї мети, МОН рекомендує, зокрема, закладам освіти, сфокусувати увагу роботи гуртків національно-патріотичного спрямування на:

  • активному залученні родин до національно-патріотичного виховання;
  • популяризації та збереженні культурної спадщини й культурних цінностей України;
  • формуванні в школярів лідерських компетентностей, особистої психологічної та духовної стійкості, проактивної життєвої позиції й усвідомленої громадянської відповідальності;
  • дбайливому ставленні до довкілля й природних ресурсів держави;
  • ушануванні видатних особистостей українського державотворення, ветеранів України, героїв, які полягли в боротьбі за захист незалежності та територіальної цілісності України;
  • формуванні та утвердженні патріотичної свідомості, любові до України, поваги до державних символів і державної мови;
  • залученні школярів до активної участі в громадському житті;
  • популяризації історії України, зокрема боротьби українського народу за самовизначення й творення власної держави;
  • інформуванні школярів про важливість здорового способу життя, навчання навичок безпеки життєдіяльності;
  • запобіганні проявам негативної поведінки, злочинності, наркоманії, алкоголізму;
  • формуванні сприйняття державної мови як прояву національної цінності;
  • ознайомленні учнів із міжнародним гуманітарним правом та особливостями його застосування на території України в історичній ретроспективі тощо.

Для того, аби досягти відповідної мети, у МОН пропонують використовувати різні форми та методи організації: від бесід і диспутів – до зустрічей, лекцій і створення просвітницького контенту (дописів у соціальних мережах, подкастів, блогів тощо) тощо.

У методичних рекомендаціях також наголошують, що під час підготовки уроків, заходів і повсякденного спілкування з учнями й ученицями педагогам варто акцентувати на навколишніх сучасних подіях і їхній критичній оцінці.

Крім того, на думку МОН, одними з основних тенденцій розвитку виховання в сучасному закладі освіти має стати пошук форм “діяльного патріотизму” і конструктивних проєктних форм патріотичного виховання, а також організація та впровадження Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри “Сокіл” (“Джура”).

Посилання на відповідні навчальні програми військово-патріотичного напряму, що отримали гриф МОН, орієнтовний план заходів щодо впровадження гри “Сокіл” (“Джура”) й інші корисні матеріали можна знайти в додатку до Методичних рекомендацій МОН або тут.

Поділитися: